Jean-Marc Dubouloz vyhrál poslední edici v roce 2021 a letos je ve svém velomobilu WAW opět na špici. Dokonce se mu podařilo překonat jednodenní rekord závodu, který nyní díky němu činí neuvěřitelných 475 km. A to je třeba brát v potaz, že závodníci mají k dispozici jen 13,5 hodiny denně, během kterých mohou být na trase. Hned za ním je Brit Jack Butler na lehokole AZUB SIX, který se účastnil také Sun Tripu v roce 2018, který však tehdy mířil z Francie do čínského Kantonu. Jack jel v roce 2018 ještě na vzpřímeném kole a skončil na skvělém šestém místě. Komfort ležatých kol jej však po návratu z Číny rychle zlákal a letos už pro něj dlouhá cesta bude mnohem pohodlnější. Jack říká: "Samozřejmě jsem pro letošek zaregistrován jako závodník! Moc rád bych vyrovnal nebo překonal svůj předchozí výsledek, kterým bylo 6. místo v roce 2018. Nicméně část mého úspěchu tehdy byla způsobena spolehlivostí mého kola (taktika želva vs. zajíc). Myslím, že pro rok 2024 tuto výhodu mít nebudu, protože silnice na trati budou téměř všude velmi kvalitní. Spousta rychlých bývalých účastníků jede letos také a zkušenosti, které si nesou, budou neocenitelné pro úspěch v závodě. ” Zatím se mu evidentně daří více než dobře.
Ve chvíli, kdy vzniká tento článek je na třetím místě mladé německé duo Kilian and Jonas na ležatém tandemu AZUB TWIN, které má po prvním týdnu v závodě již značný odstup zhruba 500 km. S nástrahami závodu se ale zatím pere velmi dobře. Mimochodem, jedním z pojítek tří prvních závodníků jsou kola, která mají naklápění panelů za Sluncem, což výrazně vylepšuje jejich solární zisky a umožňuje rychlejší jízdu.
Dalšími koly jsou pak jak ležaté tříkolky, tak i ležatá kola. Některé vyrobené doma, většina však z běžné produkce. 11 z nich bylo vyrobeno v ČR (8 lehokol a tříkolek AZUB, 1 velomobil WAW z brněnské firmy Katanga a dvě kola z dílny Cargobikes.cz Jiřího Štrupla, který se závodu sám účastní) Solární výbava je vždy dílem samotných závodníků, resp. kombinací výrobků, které jsou na trhu běžně k dostání, ale jako celek se nedají koupit. V rámci daných pravidel, která určují maximální možnou velikost panelů, maximální kapacitu baterie a podmínky pro výkon motoru, je pak na stavitelích, jakou strategii zvolí a jak jednotlivé komponenty nakombinují. Spolehlivost celého systému, stejně jako odolnost konstrukce v náročných podmínkách, je pak v závodě extrémně důležitá.
Jak už bylo zmíněno, v závodě se vyskytují také čeští závodníci. Přesněji dva. Michael Polák a Jiří Štrupl. Nemají závodní ambice, ale svou sílu ukázali už tím, že na start v Lyonu dojeli z Prahy po vlastní ose. V pedálech tak mají už o stovky kilometrů více, než jejich soupeři.
Celý závod můžete sledovat on-line, protože každý z týmů má na kole nainstalovaný GPS tracker, který každých 10 minut vysílá polohu přes satelitní síť. Závodníky proto můžete sledovat na https://suntrip.sollow.live/maroc-2024/ a případně si přehrát i jejich pohyb za celý závod. Je více než zajímavé sledovat, jakou trasu si vyberou, kdy každý den ukončují svou jízdu a kdy ráno vyráží na trasu. Oproti minulým letům zpřísnil organizátor Florian Bailly pravidlo, které omezuje čas, po který mohou být jezdci v pohybu. Letos tak po cestě do Maroka mohou jet pouze od 7 ráno do 8:30 večer, v Maroku a na cestě zpět se jim pak čas prodlužuje s možností vyrazit už o půl hodiny dříve. Trasa samotná není také přesně daná a jsou povinné jen vybrané check-pointy, které jsou v on-line mapě určeny vlaječkami. Stejně tak je povinný vybraný trajekt ze Španělska do Maroka a zpět plus jedna zakázaná marocká pobřěžní silnice. V podstatě je tak na závodnících, jakou trasu zvolí. Ve většině případů ji mají naplánovanou už dlouho dopředu a uloženou někde v mobilu. Úpravy dělají pak už jen zřídka podle aktuální situace. Jean-Marc Dubouloz ve svém rozhovoru z roku 2018, který si můžete přečíst na mém anglickém webu RECUMBENT.news tvrdil, že mu dokonce s úpravami trasy pomáhá dobrovolník doma a posílá mu je WhatsAppem do druhého mobilu. Jean-Marc si pak může vybrat, kterou trasu zvolí.
Závod už zaznamenal několik napínavých momentů a zvratů. Kromě silných lijáků měl vedoucí jezdec v závodě Jean-Marc s velomobilem WAW technické problémy a na jihu Španělska dokonce karamból způsobený extrémně silným větrem. Druhý Jack Butler se tak už dvakrát ujal vedení. Těm, kteří se do Pyrenejí na hranici mezi Francií a Španělskem dostali pozdě, cestu znepříjemnil dokonce i sníh. Termín závodu byl totiž oproti minulým edicím posunut a místo v červnu startoval už v dubnu, aby během něj nebylo takové vedro. Tato změna se však otočila vůči samotným závodíkům a ti se ted potýkají s velmi chladným počasím. Zvláště pak ti z nich, kteří jedou v turistické nezávodní kategorii, a jsou na konci startovního pole.
Kromě on-line mapy doporučujeme sledovat i Facebook Sun Tripu s každodenním zpravodajstvím, případně sociální sítě jednotlivých závodníků. Takový Jack Butler dokonce zvládá během závodu ještě stříhat videa. Přehled všech kol najdete v článku zde.
Sledujte, bude to ještě hodně zajímavé. Zvláště pak v Maroku, kde se podmínky výrazně přiostří. Ať už co se týče provozu, kvality silnic, kopcovitosti trasy atp.